Szybka Kolej Miejska wyremontuje znaczną część swojego taboru dzięki niskooprocentowanej pożyczce ze środków Krajowego Planu Odbudowy w wysokości 276 mln zł. Za tę kwotę stołeczny przewoźnik wykonana generalne naprawy i gruntowne modernizacje 13 pociągów EZT 27WE, czyli tzw. Elfów.
– W ostatnich latach środki z budżetu miasta i fundusze europejskie pozwoliły Szybkiej Kolei Miejskiej na zakup nowoczesnego i ekologicznego taboru, dzięki czemu mieszkańcy mają do dyspozycji 21 pociągów wyprodukowanych w 2022 r. Niezwykle ważna jest też modernizacja już posiadanych pojazdów, aby odpowiadały one najnowszym standardom. Pojazdy po generalnym remoncie są bardziej niezawodne, co wpływa na większą punktualność i wygodę podróży dla pasażerów – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Elfy będą jak nowe
Warunki pożyczki z KPO są znacznie korzystniejsze niż w bankach komercyjnych. Niskie jest nie tylko oprocentowanie – Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) nie pobiera również marży i prowizji, a sama umowa z BGK zapewnia SKM większą stabilność finansową w perspektywie kolejnych 15 lat spłaty pożyczki.
– Pożyczka ze środków KPO dla Szybkiej Kolei Miejskiej wpisuje się w długofalowe i strategiczne działania SKM – realizowane we współpracy z Warszawą. Mają one na celu pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na duże projekty rozwojowe spółki – podkreśla Maria Wasiak, prezes stołecznego przewoźnika kolejowego.
Bez ważnych przeglądów pociągi miejskie nie mogą być dopuszczone do ruchu. SKM wybrała już wykonawcę zadania – to konsorcjum Public Transport Service sp. z o.o. z Warszawy i Modertrans Poznań sp. z o.o. Prace modernizacyjne 13 składów EZT 27WE z 2011 r. już się rozpoczęły.
Kolej miejska dla milionów pasażerów
SKM jeździ obecnie 47 pociągami, z czego 21 składów to Impulsy II z 2022 r. Jedyny miejski przewoźnik kolejowy w Polsce wykonuje 281 kursów każdego dnia, po 232 km linii, obsługuje 60 przystanków i oferuje prawie 25 tys. miejsc w pociągach w porannym szczycie.
W ubiegłym roku z usług SKM skorzystało ponad 18 milionów pasażerów i pasażerek. Dla wielu mieszkańców takich miast i gmin – jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo – podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły. Stabilizację SKM zapewnia umowa z miastem na przewozy pasażerów na terenie stolicy i metropolii do 2039 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.